Інноваційні технології
на урокахбіології.
Інноваційний
урок -це динамічна модель організації навчання і навченості учнів на певний
період часу. Основою такого уроку є :
1. Елементи
позакласної роботи, лабораторні і практичні заняття, екскурсії, факультативи.
2. Розкриття
здібностей учня через творчу діяльність.
3. Науково-дослідницька
діяльність, що розкриває особливості мислення учня.
4. Використання
психологічних знань, що відображають специфіку особистості.
Види інноваційних
уроків:
1.
Урок
самостійної діяльності учнів.
Учні проявляють повну
самостійність. На таких уроках розвивається механізм незалежності,
самостійності, формується особистість. Саме тут дитина вчиться відповідати за
свою роботу, думати самостійно, розраховувати свій час і свої можливості.
Готуючись до уроку, вчитель вивчає рівні можливостей і навичок учнів, їх
здібності щодо самостійної роботи, а також визначає зміст і направленість діяльності
учнів. А потім для кожного учня розробляється модель самостійної роботи,
підбирається технологія навчання, об’єм і змістнавчальногоматеріалу, а
такожлітература і дидактичнийматеріал. Кожному учнювидаютьсяписьмові,
абоуснірекомендації,чітковизначаютьсяпозиціївчителя і учня.
Вчитель:
·
Не заважаєучню при
виконаннізавдання;
·
Не принижує за
помилки
·
Демонструєдовіру
·
Даєконкретнийобємроботи;
·
Встановлює час для
виконанняроботи;
·
Уточнюєдеталі;
·
Створюєумови для
самооцінкисвоєїроботи;
·
Розробляєформи
контролю діяльностіучня.
Учні:
·
Проявляютьсамостійність;
·
Обираютьсамісобіформироботи;
·
Вибираютьтехнологіїнавчання;
·
Оцінюютьсвою
роботу.
Але такі уроки
частковорозкриваютьаспектитворчостівчителя і учня.
2.
Урокдифференційованогонавчання.
Будується на
співвідношеннірівнярозвиткуучня і рівняйогобазовихзнань. На такому
уроціпроявляєтьсяздібність кожного учня.Головнимпоказником, на
основіякоговчитель повинен організуватинавчальнийпроцес, є рівеньзнаньдітей і
їхздатність до навчання. Для реалізаціїтакихуроківвчителю треба:
·
Визначитирівнізнаньучнів і їхздібностей;
·
Виділитибазовийоб’ємзнаньнеобхідних
для закріплення;
·
Підготовитидидактичний матеріал;
·
Встановити
регламент для виконаннязавдань;
·
Визначитимеханізм
контролю.
Найчастіше, на
таких уроках, дітипрацюють в групах з декількомарівнямизавдань.
3.Урок наосновігруповоїтехнології.
Цеможе бути
робота в мікрогрупах, по варіантах, залік в парах. На таких уроках учнівчатьсяпрацювати
в колективах, правильно розприділятисвоїдії і роботу. Більшслабкістараються не
відставативідсильних, активно включаютьсяв роботу, визначаютьсвоємісце в колективі,
беруть на себе якісьфункції і обов’язки. Такий процесс допомагаєучнюсамоствердитисясередоднокласників,
розвиваєінтересдо предмету, даєможливістьвідчутивпевненість в собі.
Особливо
ефективнимтакий урок буде тоді коли
вчитель:
·
Правильно організує
і розприділитьзавдання;
·
Продумаєтехнологіюобговореннязавдань
в колективі;
·
Побудує процесс обговорення
теми на научних фактах і буде прислуховуватись до думки учнів.
4.Проблемний
урок.
Це форма
організаціїнавчаннянаосновістворенняпроблемноїситуації.Вчитель, або сам ставить
проблему, або вона виникає на уроці в ходіспілкування.
Проблемненавчанняактивізуєпізнавальнудіяльністьучнів, вчитьмислити і знаходити
шляхи рішення, висловлювати думку, розвиваєлогічнемислення.
Діявчителя:
·
Ставить проблему
перед учнями;
·
Уважнослідкує за
ходом думки учнів;
·
Спрямовуєбесіду в
потрібне русло;
·
Залучає до роботи
на уроціслабкихучнів, даючиїм посильнее завдання.
Основнезавданнявчителя
– організуватинавчальнудіяльність на основіактивізаціїінтелектетуучнів на
всіхетапах уроку біології.Проблемненавчання - цеособливий тип
організаціїнавчальноїроботи науроці,
щодозволяєактивізуватипізнавальнудіяльністьучнів ідобиватисявід них
більшосмисленого і міцногооволодіннязнаннями.Використовуючипроблемніситуації,
створюєтьсяусвідомленеутрудненняучня,подоланняякоговимагаєтворчогопошуку,змушуєучнямислити,
шукативихід, міркувати, переживатирадістьвідправильно знайденогорішення,
щосприяєрозвиткуактивнихпізнавальнихінтересів до предмету.Даний
прийомзмушуєучніввідчути не тількизначимістьматеріалу, а й причетність до
явища. Стимуляціяпізнавальнихінтересівз використаннямприйомузначущостіматеріалу
актуальна як для молодшихпідлітків, так і для старших школярів. Подібнийпідхід
до викладу нового матеріалузміцнює в учнівінтерес
до навчання, підвищуєдопитливість. На уроцістворюєтьсясвоєріднапсихологічна
«ситуаціяочікування», коли учніпозитивно налаштовують себе на
сприйняттяновихзнань і прагнуть доглибокогозасвоєнняматеріалу, щовивчається
5. Урок-тренінг.
Тренінг – це форма групової роботи,
яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з
учителем.
Тренінг є ретельно спланованим процесом надання
чи поповнення знань, відпрацювання умінь і навичок, зміни чи оновлення певних
ставлень, поглядів і переконань. Отже, у педагогіці співробітництва і
розвивального навчання тренінг – це:
1.Нові підходи (співпраця, відкритість,
активність, відповідальність).
2. Нові знання (інтенсивне засвоєння, уточнення).
3. Позитивні цінності, ставлення, ідеали.
4.Нові уміння і навички (ефективної комунікації, самоконтролю,
лідерства, роботи в команді, уміння надавати й отримувати допомогу, аналіз
ситуацій і прийняття рішень.
Тренінг є формою організації навчального процесу, він не схожий на
класичні уроки.
На тренінгу втрачають силу багато правил, яких учні звикли
дотримуватися в школі (вставати, коли відповідаєш; сидіти за партами; не
пересідати). Однак ця форма роботи має свої правила. Перше з них – учасники
самі виробляють і беруть добровільне зобов’язання дотримуватися певних правил
(не запізнюватися, не перебивати, бути доброзичливим, толерантним, активним).
Учні не сидять за партами,
вони сідають півколом або колом, щоб добре бачити одне одного і вчителя, який
сидить поруч.
Педагог,
не домінує, а лише спрямовує діяльність групи. Для цього, наприклад, існує
правило, що на тренінгу всі звертаються один до одного на ім’я. це допомагає
налагодити контакт з групою й усунути психологічні бар’єри.
Тренінг як форма педагогічного впливу передусім передбачає
використання активних методів групової роботи (наприклад, рольових ігор).
Саме тому тренінги дуже подобаються дітям і створюють у них
відчуття свята, хоча під час їх проведення можна навчитися і збагнути набагато
більше, ніж під час класичного уроку.
На такому уроцівідпрацьовуютьсяпевнідії
і закріплюєтьсянавчальнийматеріал. Учніотримуютьпевнінавички і вміння за
допомогоюнеодноразовогоповторення одних і тих знань, термінів, абодій. Наприклад: діти по колу один одному даруютьрослину,
коротко розповідаючи про неї( назва, будовастебла, коренева система, форма листка,
де росте і т. д.), кожен раз добавляючищосьнове. Цедаєзмогу
запм’ятатиназвирослин,
їхбудову, класифікаціютощо. Готуючись до такого уроку вчитель:
·
Підбираєцікавізавданняучням;
·
Завчаснодаєавданняпідготувати
ту чиіншувправу, абознайтипотрібнуінформацію;
·
Готуєдидактичний і
роздатковийматеріал;
·
Допомагаєучнямвиявлятипомилки;
·
Даєоцінкудіяльностіучнів.
Урок-тренінг
- це одночасно: цікавий процес пізнання себе та інших, спілкування,
ефективна форма опанування знань, інструмент для формування умінь і навичок, форма розширення досвіду
6.
Урок наосновіпроектноїдіяльності.
Проектнадіяльність
на уроках біології – передбачаєрозвитокпізнавальнихнавиківучнів,
вміннясамостійноконструюватисвоїзнання, правильно вибиратипотрібну і аналізуватиотримануранішеінформацію,
будуватигіпотези, знаходити правильнее рішення. Проектнадіяльностіробить уроки
біологіїтворчими, цілеспрямованими, цікавими, допомагаєздійснитиміжпредметнізв’язки,
розвиваєнавики і вмінняпланувати, досліджувати і систематизуватиотриманізнанняі
отримануінформацію, виховуєвпевненість в своїх силах і знаннях.Готуючись до
такого, уроку учнівчатьсяпідходити до навколишньогосвітутворчо, вчатьсялюбити і
охоронятийого. В них з’являєтьсявпевненість у тому,що вони зможутьщосьзмінити
на краще.
Навчальнепроектуванняорієнтоване,
насамперед , на самостійнудіяльністьучнів: індивідуальну, парнуабогрупову, яку
вони виконуютьпротягомпевноговідрізка часу (кількатижнів - кількамісяців).
Способивиконання й презентації проекту можуть бути
різнимизалежновідіндивідуальногодосвідуучнів, ініціативності, самостійності,
творчогоспівробітництва. Керівна роль педагога полягаєвтому, щоборганізувати й
спрямуватисамостійнудіяльністьучнів. Вчительможезапропонуватиучнямперелік тем
для проекту, і вони вибирають ту, яка їхзацікавила. Можназапропонувати самим
придуматисобі тему. Необхідно провестиінструктажзорганізаціїпроектноїдіяльності,
поділ на групи, вибірлідерагрупи й розподілобов'язків у групі.Презентуючисвій
проект, дітиіззадоволенням у якостіаргументівдемонструютьдобіркивласнихфотографій,відеоматеріали,
висловлюють свою думку, ставлять
запитання,
можевиникнутидискусія. Уроки - презентаціїпроходятьзавждижваво й цікаво.
Проектнадіяльністьдаєзмогуучнямоволодіватинавичками
й уміннями, якідозволяютьїмкращеорієнтуватися у різноманітнихситуаціях,
працювати в різнихколективах і бути більшпристосованими до життя.
7.
Дослідницький урок.
Ценавчанняучнів
на основіпізнанняоточуючогосередовища, організаціядослідження того чиіншого
живого обєкту, абоявища. Метою такого уроку є використання, розвитокі узагальненняпробіосферу.
В основі уроку лежитьорганізація практично-лабораторного дослідження живого
організму. Учнісамостійнодосліджують той чиіншийобєкт, орган, систему органівописуютьйого,
роблятьсамостійнівисновки. Такі уроки сприяютьбільшвідкритимвідносинамміжучнем
і вчителем, завждиспрямовані на суміснудіяльність і співробітництво.
Для того
щоброзвити в учнівнавичкидослідження, учителю необхіднопам'ятати, щодослідження
і спостереженняповинні бути систематичними і планомірними, мета роботи -
чіткосформульована і посильна для досягнення. При цьому треба
обов'язкововраховуватизагальнийрозвитокучня, наявний у нього запас знань і
умінь. Виконуючисамостійну роботу, ученьобов'язково повинен вести щоденник і на
підставіотриманихданихробитивисновки.
Тематика досліджень
по біологіїнадзвичайнорізноманітна. Головне, щоб робота
відповідалаінтересамучня, йоговіковим, індивідуальним і
інтелектуальнимможливостям. Для спостережень і дослідженьвідбираютьтакіоб'єкти
і явища, щонайбільшетипово і яскравовідбиваютьістотністоронимісцевихприродних
умов; доступні для систематичних і регулярнихспостережень; можуть бути
використані в навчальномупроцесі для формування і розвиткубіологічних понять
учнів, логічногомислення, пізнавальнихінтересів, удосконалюванняпрактичнихумінь
і навичок.Основною задачею учнівськихдосліджень по біології є навчанняшколярів
методам самостійногомислення.
8.
Мультимедійний урок.
Уроки біології -
пов’язані з використанням великого обсягурізноманітноїінформації,
церобитьзастосуваннякомп’ютерноїтехніки особливо ефективним,оскільки
дозволяєшвидкоопрацюватицюінформацію
і представитиїї у виглядітаблиць, схем, діаграм, презентацій. Мультимедійний
урок даєзмогуунаочнитипрограмнийматеріал, кращезасвоїтипоняття,
сформуватипрактичнінавички і вмінняучнів. Мультимедійнітехнологіїдаютьзмогуучням
набути глибоких і міцнихзнань, розвиватиінтелектуальні і творчіздібності,
самостійнонабуватизнань і працювати з різнимиджереламиінформації. Такий урок
даєможливістькомбінувати в одному уроцівеликукількістьрізнихцікавихзавдань,
залучаючи при цьомувеликукількістьучнів.Комп’ютер сприяє
не тільки розвитку самостійності та творчих здібностей учнів, а й дозволяє
змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і
цікавим. Комп’ютер активізує діяльність вчителя та учнів на уроці, сприяє
здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, формуванню політехнічних
знань, надає уроку інтегрований характер. Усе
цесприяєпокращеннюякостінавчання.Дякуючимультимедійнимтехнологіям на уроках
біологіїможнадемонструвати:
·
Ріст і
розвитокживихорганізмів;
·
Еволюціюорганічногосвіту;
·
Біологічніявища;
·
Будову і
життєдіяльністьклітини.
·
Презентації до тем.
·
Практичні і
лабораторніроботи та багатоіншого.
Учніготуютьпроекти
з використанняммультимедійнихтехнологій. Презентуючисвоїпроекти,
школяріпоказуютьвміннявикористовуватиможливостіпрограмиPowerpoint - графіку,
анімацію, змінуслайдів, кольорову гаму, ефекти, звук і т.п.
До інноваційних
можна віднести такі уроки як –ділові ігри; уроки-прес-конференції; уроки-змагання;
уроки-КВК; уроки-консультації; комп’ютерні уроки; уроки з груповими формами
роботи; уроки-аукціони; уроки-заліки; уроки, які ведуть учні; уроки-творчі
звіти; уроки-формули; уроки-конкурси; бінарні уроки; уроки-узагальнення;
уроки-ігри; уроки-«суди»; уроки-лекції; уроки-діалоги; уроки-рольові ігри;
уроки-конференції; уроки-семінари; уроки-екскурсії; міжпредметні уроки.
Все цедозволяєвивестисучаснийінноваційний урок на
якісноновийрівень. Винахідливістьвчителяпід час інноваційного уроку
розкривається в різнобічних, незвичнихзавданнях,неординарнихдіях,
конструктивнихпропозиціях, цікавихвправах, створенняситуацій, дидактичному
матеріалі, підборінаучнихфактів, організаціїтворчоїроботиучнів.Такі
уроки, незвичні задумом, організацією, методикою проведення, більше подобаються
школярам, ніж буденні навчальні заняття зі строгою структурою та встановленим
режимом роботи.
Дякуючивинахідливості
і кропіткійроботівчителякожен урокможе стати іноваційним.
Немає коментарів:
Дописати коментар