Мої досягнення



Інноваційні технології на урокахбіології.
Інноваційний урок -це динамічна модель організації навчання і навченості учнів на певний період часу. Основою такого уроку є :
1.     Елементи позакласної роботи, лабораторні і практичні заняття, екскурсії, факультативи.
2.     Розкриття здібностей учня через творчу діяльність.
3.     Науково-дослідницька діяльність, що розкриває особливості мислення учня.
4.     Використання психологічних знань, що відображають специфіку особистості.
Види інноваційних уроків:
1.     Урок самостійної діяльності учнів.
Учні проявляють повну самостійність. На таких уроках розвивається механізм незалежності, самостійності, формується особистість. Саме тут дитина вчиться відповідати за свою роботу, думати самостійно, розраховувати свій час і свої можливості. Готуючись до уроку, вчитель вивчає рівні можливостей і навичок учнів, їх здібності щодо самостійної роботи, а також  визначає зміст і направленість діяльності учнів. А потім для кожного учня розробляється модель самостійної роботи, підбирається технологія навчання, об’єм і змістнавчальногоматеріалу, а такожлітература і дидактичнийматеріал. Кожному учнювидаютьсяписьмові, абоуснірекомендації,чітковизначаютьсяпозиціївчителя і учня.
Вчитель:
·        Не заважаєучню при виконаннізавдання;
·        Не принижує за помилки
·        Демонструєдовіру
·        Даєконкретнийобємроботи;

·        Встановлює час для виконанняроботи;
·        Уточнюєдеталі;
·        Створюєумови для самооцінкисвоєїроботи;
·        Розробляєформи контролю діяльностіучня.
Учні:
·        Проявляютьсамостійність;
·        Обираютьсамісобіформироботи;
·        Вибираютьтехнологіїнавчання;
·        Оцінюютьсвою роботу.
Але такі уроки частковорозкриваютьаспектитворчостівчителя і учня.
2.     Урокдифференційованогонавчання.
Будується на співвідношеннірівнярозвиткуучня і рівняйогобазовихзнань. На такому уроціпроявляєтьсяздібність кожного учня.Головнимпоказником, на основіякоговчитель повинен організуватинавчальнийпроцес, є рівеньзнаньдітей і їхздатність до навчання. Для реалізаціїтакихуроківвчителю треба:
·        Визначитирівнізнаньучнів  і їхздібностей;
·        Виділитибазовийоб’ємзнаньнеобхідних для закріплення;
·        Підготовитидидактичний     матеріал;
·        Встановити регламент для виконаннязавдань;
·        Визначитимеханізм контролю.
Найчастіше, на таких уроках, дітипрацюють в групах з декількомарівнямизавдань.
3.Урок наосновігруповоїтехнології.
Цеможе бути робота в мікрогрупах, по варіантах, залік в парах. На таких уроках учнівчатьсяпрацювати в колективах, правильно розприділятисвоїдії і роботу. Більшслабкістараються не відставативідсильних, активно включаютьсяв роботу, визначаютьсвоємісце в колективі, беруть на себе якісьфункції і обов’язки. Такий процесс допомагаєучнюсамоствердитисясередоднокласників, розвиваєінтересдо предмету, даєможливістьвідчутивпевненість в собі.
Особливо ефективнимтакий урок  буде тоді коли вчитель:
·        Правильно організує і розприділитьзавдання;
·        Продумаєтехнологіюобговореннязавдань в колективі;

·        Побудує процесс обговорення теми на научних фактах і буде прислуховуватись до думки учнів.
4.Проблемний урок.
Це форма організаціїнавчаннянаосновістворенняпроблемноїситуації.Вчитель, або сам ставить проблему, або вона виникає на уроці в ходіспілкування. Проблемненавчанняактивізуєпізнавальнудіяльністьучнів, вчитьмислити і знаходити шляхи рішення, висловлювати думку, розвиваєлогічнемислення.
Діявчителя:
·        Ставить проблему перед учнями;
·        Уважнослідкує за ходом думки учнів;
·        Спрямовуєбесіду в потрібне русло;
·        Залучає до роботи на уроціслабкихучнів, даючиїм посильнее завдання.
Основнезавданнявчителя – організуватинавчальнудіяльність на основіактивізаціїінтелектетуучнів на всіхетапах уроку біології.Проблемненавчання - цеособливий тип організаціїнавчальноїроботи науроці, щодозволяєактивізуватипізнавальнудіяльністьучнів ідобиватисявід них більшосмисленого і міцногооволодіннязнаннями.Використовуючипроблемніситуації, створюєтьсяусвідомленеутрудненняучня,подоланняякоговимагаєтворчогопошуку,змушуєучнямислити, шукативихід, міркувати, переживатирадістьвідправильно знайденогорішення, щосприяєрозвиткуактивнихпізнавальнихінтересів до предмету.Даний прийомзмушуєучніввідчути не тількизначимістьматеріалу, а й причетність до явища. Стимуляціяпізнавальнихінтересівз використаннямприйомузначущостіматеріалу актуальна як для молодшихпідлітків, так і для старших школярів. Подібнийпідхід до викладу нового матеріалузміцнює  в учнівінтерес до навчання, підвищуєдопитливість. На уроцістворюєтьсясвоєріднапсихологічна «ситуаціяочікування», коли учніпозитивно налаштовують себе на сприйняттяновихзнань і прагнуть доглибокогозасвоєнняматеріалу, щовивчається
5.     Урок-тренінг.
Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем.

Тренінг є ретельно спланованим процесом надання чи поповнення знань, відпрацювання умінь і навичок, зміни чи оновлення певних ставлень, поглядів і переконань. Отже, у педагогіці співробітництва і розвивального навчання тренінг – це:
1.Нові підходи (співпраця, відкритість, активність, відповідальність).
2. Нові знання (інтенсивне засвоєння, уточнення).
3. Позитивні цінності, ставлення, ідеали.
4.Нові уміння і навички (ефективної комунікації, самоконтролю, лідерства, роботи в команді, уміння надавати й отримувати допомогу, аналіз ситуацій і прийняття рішень.
Тренінг є формою організації навчального процесу, він не схожий на класичні уроки.
На тренінгу втрачають силу багато правил, яких учні звикли дотримуватися в школі (вставати, коли відповідаєш; сидіти за партами; не пересідати). Однак ця форма роботи має свої правила. Перше з них – учасники самі виробляють і беруть добровільне зобов’язання дотримуватися певних правил (не запізнюватися, не перебивати, бути доброзичливим, толерантним, активним).
Учні  не сидять за партами, вони сідають півколом або колом, щоб добре бачити одне одного і вчителя, який сидить поруч.
Педагог, не домінує, а лише спрямовує діяльність групи. Для цього, наприклад, існує правило, що на тренінгу всі звертаються один до одного на ім’я. це допомагає налагодити контакт з групою й усунути психологічні бар’єри.
Тренінг як форма педагогічного впливу передусім передбачає використання активних методів групової роботи (наприклад, рольових ігор).
Саме тому тренінги дуже подобаються дітям і створюють у них відчуття свята, хоча під час їх проведення можна навчитися і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку.
На такому уроцівідпрацьовуютьсяпевнідії і закріплюєтьсянавчальнийматеріал. Учніотримуютьпевнінавички і вміння за допомогоюнеодноразовогоповторення одних і тих знань, термінів, абодій. Наприклад: діти по колу один одному даруютьрослину, коротко розповідаючи про неї( назва, будовастебла, коренева система, форма листка, де росте і т. д.), кожен раз добавляючищосьнове. Цедаєзмогу


запм’ятатиназвирослин, їхбудову, класифікаціютощо. Готуючись до такого уроку вчитель:
·        Підбираєцікавізавданняучням;
·        Завчаснодаєавданняпідготувати ту чиіншувправу, абознайтипотрібнуінформацію;
·        Готуєдидактичний і роздатковийматеріал;
·        Допомагаєучнямвиявлятипомилки;
·        Даєоцінкудіяльностіучнів.
Урок-тренінг - це одночасно: цікавий процес пізнання себе та інших,  спілкування,  ефективна форма опанування знань, інструмент для формування умінь і навичок,  форма розширення досвіду
6.     Урок наосновіпроектноїдіяльності.
Проектнадіяльність на уроках біології – передбачаєрозвитокпізнавальнихнавиківучнів, вміннясамостійноконструюватисвоїзнання, правильно вибиратипотрібну і аналізуватиотримануранішеінформацію, будуватигіпотези, знаходити правильнее рішення. Проектнадіяльностіробить уроки біологіїтворчими, цілеспрямованими, цікавими, допомагаєздійснитиміжпредметнізв’язки, розвиваєнавики і вмінняпланувати, досліджувати і систематизуватиотриманізнанняі отримануінформацію, виховуєвпевненість в своїх силах і знаннях.Готуючись до такого, уроку учнівчатьсяпідходити до навколишньогосвітутворчо, вчатьсялюбити і охоронятийого. В них з’являєтьсявпевненість у тому,що вони зможутьщосьзмінити на краще.
Навчальнепроектуванняорієнтоване, насамперед , на самостійнудіяльністьучнів: індивідуальну, парнуабогрупову, яку вони виконуютьпротягомпевноговідрізка часу (кількатижнів - кількамісяців). Способивиконання й презентації проекту можуть бути різнимизалежновідіндивідуальногодосвідуучнів, ініціативності, самостійності, творчогоспівробітництва. Керівна роль педагога полягаєвтому, щоборганізувати й спрямуватисамостійнудіяльністьучнів. Вчительможезапропонуватиучнямперелік тем для проекту, і вони вибирають ту, яка їхзацікавила. Можназапропонувати самим придуматисобі тему. Необхідно провестиінструктажзорганізаціїпроектноїдіяльності, поділ на групи, вибірлідерагрупи й розподілобов'язків у групі.Презентуючисвій проект, дітиіззадоволенням у якостіаргументівдемонструютьдобіркивласнихфотографій,відеоматеріали, висловлюють свою думку, ставлять

запитання, можевиникнутидискусія. Уроки - презентаціїпроходятьзавждижваво й цікаво.
Проектнадіяльністьдаєзмогуучнямоволодіватинавичками й уміннями, якідозволяютьїмкращеорієнтуватися у різноманітнихситуаціях, працювати в різнихколективах і бути більшпристосованими до життя.
7.     Дослідницький урок.
Ценавчанняучнів на основіпізнанняоточуючогосередовища, організаціядослідження того чиіншого живого обєкту, абоявища. Метою такого уроку є використання, розвитокі узагальненняпробіосферу. В основі уроку лежитьорганізація практично-лабораторного дослідження живого організму. Учнісамостійнодосліджують той чиіншийобєкт, орган, систему органівописуютьйого, роблятьсамостійнівисновки. Такі уроки сприяютьбільшвідкритимвідносинамміжучнем і вчителем, завждиспрямовані на суміснудіяльність і співробітництво.
Для того щоброзвити в учнівнавичкидослідження, учителю необхіднопам'ятати, щодослідження і спостереженняповинні бути систематичними і планомірними, мета роботи - чіткосформульована і посильна для досягнення. При цьому треба обов'язкововраховуватизагальнийрозвитокучня, наявний у нього запас знань і умінь. Виконуючисамостійну роботу, ученьобов'язково повинен вести щоденник і на підставіотриманихданихробитивисновки.
Тематика досліджень по біологіїнадзвичайнорізноманітна. Головне, щоб робота відповідалаінтересамучня, йоговіковим, індивідуальним і інтелектуальнимможливостям. Для спостережень і дослідженьвідбираютьтакіоб'єкти і явища, щонайбільшетипово і яскравовідбиваютьістотністоронимісцевихприродних умов; доступні для систематичних і регулярнихспостережень; можуть бути використані в навчальномупроцесі для формування і розвиткубіологічних понять учнів, логічногомислення, пізнавальнихінтересів, удосконалюванняпрактичнихумінь і навичок.Основною задачею учнівськихдосліджень по біології є навчанняшколярів методам самостійногомислення.
8.     Мультимедійний урок.
Уроки  біології -  пов’язані з використанням великого обсягурізноманітноїінформації, церобитьзастосуваннякомп’ютерноїтехніки особливо ефективним,оскільки

дозволяєшвидкоопрацюватицюінформацію і представитиїї у виглядітаблиць, схем, діаграм, презентацій. Мультимедійний урок даєзмогуунаочнитипрограмнийматеріал, кращезасвоїтипоняття, сформуватипрактичнінавички і вмінняучнів. Мультимедійнітехнологіїдаютьзмогуучням набути глибоких і міцнихзнань, розвиватиінтелектуальні і творчіздібності, самостійнонабуватизнань і працювати з різнимиджереламиінформації. Такий урок даєможливістькомбінувати в одному уроцівеликукількістьрізнихцікавихзавдань, залучаючи при цьомувеликукількістьучнів.Комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності та творчих здібностей учнів, а й дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер активізує діяльність вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, формуванню політехнічних знань, надає уроку інтегрований характер. Усе цесприяєпокращеннюякостінавчання.Дякуючимультимедійнимтехнологіям на уроках біологіїможнадемонструвати:
·        Ріст і розвитокживихорганізмів;
·        Еволюціюорганічногосвіту;
·        Біологічніявища;
·        Будову і життєдіяльністьклітини.
·        Презентації  до тем.
·        Практичні і лабораторніроботи та багатоіншого.
Учніготуютьпроекти з використанняммультимедійнихтехнологій. Презентуючисвоїпроекти, школяріпоказуютьвміннявикористовуватиможливостіпрограмиPowerpoint - графіку, анімацію, змінуслайдів, кольорову гаму, ефекти, звук і т.п.
До інноваційних можна віднести такі уроки як –ділові ігри; уроки-прес-конференції; уроки-змагання; уроки-КВК; уроки-консультації; комп’ютерні уроки; уроки з груповими формами роботи; уроки-аукціони; уроки-заліки; уроки, які ведуть учні; уроки-творчі звіти; уроки-формули; уроки-конкурси; бінарні уроки; уроки-узагальнення; уроки-ігри; уроки-«суди»; уроки-лекції; уроки-діалоги; уроки-рольові ігри; уроки-конференції; уроки-семінари; уроки-екскурсії; міжпредметні уроки.


Все цедозволяєвивестисучаснийінноваційний урок на якісноновийрівень. Винахідливістьвчителяпід час інноваційного уроку розкривається в різнобічних, незвичнихзавданнях,неординарнихдіях, конструктивнихпропозиціях, цікавихвправах, створенняситуацій, дидактичному матеріалі, підборінаучнихфактів, організаціїтворчоїроботиучнів.Такі уроки, незвичні задумом, організацією, методикою проведення, більше подобаються школярам, ніж буденні навчальні заняття зі строгою структурою та встановленим режимом роботи.
Дякуючивинахідливості і кропіткійроботівчителякожен урокможе стати іноваційним.


Немає коментарів:

Дописати коментар